Vitamini in naš organizem

Vitamini so esencialna mikrohranila, kar pomeni, da jih naše telo nujno potrebuje. Lahko so topni v maščobah (vitamini A, D, E, K) oziroma v vodi (vitamin C ter vitamini B-kompleksa).

K vitaminom kompleksa-B prištevamo vitamin B1 (tiamin), vitamin B2 (riboflavin), vitamin B6 (piridoksin), pantotensko kislino, niacin, biotin, folno kislino in vitamin B12 (kobalamin). Za vsakega od teh vitaminov so določene priporočene dnevne količine (PDK), torej količine, ki jih mora povprečen človek zaužiti na dan, da ostane zdrav. Kdor zaužije premalo ali preveč določenih vitaminov, lahko zboli za prehransko boleznijo.

Človek dobi vitamine predvsem s hrano, njihovo pomanjkanje pa je najpogosteje posledica enostranskega prehranjevanja. Po prehodu v telo se v maščobah topni vitamini skladiščijo zlasti v maščevju in jetrih, pri pretiranem uživanju omenjenih vitaminov pa se ti pretirano kopičijo v telesu, kar ima lahko za posledico tudi bolezen, hipervitaminozo. Nasprotno se v vodi topni vitamini ne kopičijo v telesu, ampak se, v primeru, da jih zaužijemo preveč, izločijo skozi ledvica v seč.

Večina vitamina A se nalaga v jetrih. Ena od oblik vitamina A, retinol, je sestavni del živčnih receptorjev, ki so občutljivi na svetlobo. Najdemo ga v očesni mrežnici, njegova naloga pa je, da omogoča normalen vid. Za zdravo kožo ter sluznico dihal, črevesja in sečil je potrebna retinolna kislina, ki je prav tako ene izmed oblik vitamina A.
Prvi simptom pomanjkanja vitamina A je nočna slepota, ki lahko zaradi otrditve in zabrazgotinjenja roženice vodi tudi v trajno slepoto. Pomanjkanje vitamina A povzroči vnetje kože (dermatitis), poveča pa se tudi dovzetnost za različne okužbe.

Vitamin D je potreben za nemoteno absorpcijo kalcija in fosforja v prebavilih, v kosteh pa je nepogrešljiv zato, ker pospešuje nalaganje kalcija in s tem mineralizacijo (otrdevanje) kosti. Pri pomanjkanju vitamina D se raven kalcija in fosfata tako zniža, da to ogroža zdrav razvoj in rast kosti. Bolezen, ki je posledica takega pomanjkanja, je rahitis pri otrocih ter osteomalacija pri odraslih.

Vitamin E je močan antioksidant, ki je sicer sestavljen iz osmih tokoferolov, med katerimi pa je najučinkovitejši alfatokoferol. Vitamin E varuje celične membrane ter ščiti maščobe pred oksidacijo oziroma celice pred reaktivnimi kemičnimi snovmi-prostimi radikali. Vitamin E pomaga preprečevati različne vrste raka, ugodno pa deluje tudi kot zaščita celic in tkiv pred škodljivimi posledicami vnetja, ki nastane zaradi imunskega odziva. Pomanjkanje vitamina E lahko povzroči oslabelost mišic, zmanjšanje telesne mase, propadanje rdečih krvničk ter poškodbe živcev. Večina simptomov se popravi z uživanjem visokih odmerkov vitamina, zdravljenje živčevja pa lahko traja več mesecev.

Vitamin K je skupno ime za več sorodnih snovi, potrebnih za normalno strjevanje krvi. Ker je vitamin K topen v maščobi, pride do pomanjkanja vitamina takrat, ko je motena absorpcija maščob, npr. zaradi celiakije ali cistične fibroze. Pomanjkanje vitamina K se kaže kot nagnjenost k dolgotrajnim krvavitvam, ki nastane zaradi motenega strjevanja krvi. Pomanjkanje vitamina K je sicer redko, ker ga tvorijo bakterije v črevesju. Lahko pa se pojavi pomanjkanje vitamina K, kadar z antibiotiki uničimo bakterije v črevesju.

Vitamini kompleksa B so kemično različne spojine, ki pa jim je skupno to, da uravnavajo presnovo ter delovanje živčevja in srca. Ker pogosto delujejo sinergistično jih je potrebno uživati hkrati.

Vitamin B1 (tiamin) je nujno potreben za razkroj ogljikovih hidratov, ki so pomemben vir energije za vse telesne celice. Ima pomembno vlogo pri delovanju encimov ter pri sproščanju energije, ki nastane iz glukoze.

Vitamin B2 (riboflavin) je pomemben pri presnovnih procesih v celicah, to je pri procesih, ki zagotavljajo sproščanje energije in presnavljanje aminokislin.

Vitamin B3 (nikotinamid) je pomemben za ohranjanje zdravega živčevja in možganskih funkcij ter za tvorbo spolnih hormonov (estrogen, progesteron , testosteron).

Niacin je pomemben za presnovo mnogih snovi v celicah. Omogoča številne kemične reakcije v celici ter daje vaši koži bolj zdrav in mladosten videz, pospešuje prekrvavitev in uravnava krvni tlak.

Vitamin B5 (kalcijev pantotenat) ima pomembno funkcijo pri presnovi vseh hranilnih snovi.

Vitamin B6 (piridoksin) uravnava presnovo beljakovin in maščob ter sodeluje pri tvorbi hemoglobina.

Vitamin B12 (cianokobal amin) je pomemben, ker sodeluje v procesih nastajanja rdečih krvnih telesc ter omogoča sintezo nukleinskih kislin oz. DNK.

Biotin (vitamin H) je vključen v procese presnove ogljikovih hidratov in maščobnih kislin, zato je pomemben za pridobivanje energije.

Folna kislina sodeluje pri presnovi beljakovin in sintezi nukleinskih kislin, zato je nujno potrebna vsem našim celica, ki se delijo in razmnožujejo. Tako igra pomembno vlogo pri rasti in razmnoževanju celic, zlasti eritrocitov.

Pomanjkanje omenjenih vitaminov v telesu povzroči splošno utrujenost, slabšo zbranost, slabši spomin, razdražljivost in depresijo, slabokrvnost, slabšo prekrvavitev, izgubo apetita, slabost in predvsem slabo počutje organizma.

Vitamin C (askorbinska kislina) je pomemben za razvoj veziva, ki je sestavina vseh organov v telesu. Potreben je tudi za absorpcijo železa ter za celjenje ran in opeklin. Tudi vitamin C je antioksidant, ki nas lahko varuje pred nekaterimi boleznimi in degenerativnimi posledicami staranja. Vitamin C sodeluje pri odzivu telesa na okužbo in stres, potreben pa je predvsem za obnovo celic v telesnih tkivih, dlesnih, žilah, kosteh in zobeh.

Med nosečnostjo, dojenjem, pri čezmernem delovanju ščitnice (tiroksikoza), pri vnetjih, različnih operacijah in opeklinah se potreba po vitaminu C močno poveča, tako da lahko pride tudi do pomanjkanja. Če telo ne dobi zadosti vitamina C se pogosteje pojavljajo modrice, krvavijo dlesni, rane se slabo celijo, izpadajo zobje, pojavijo se bolečine v sklepih in okužbe (skorbut).

Odrasli zbolijo za skorbutom, če uživajo omejeno prehrano, sestavljeno pretežno iz močnatih jedi, čaja, opečenega kruha in vložene zelenjave, kar je značilna prehrana starejših ljudi, ki hrani ne posvečajo nobene pozornosti. Po nekaj mesecih takšne prehrane se pojavijo podkožne krvavitve, predvsem okrog lasnih mešičkov, pod nohti, ob dlesnih in v sklepih. Bolnik lahko postane šibak, depresiven in utrujen. Krvni tlak in utrip nihata, preiskava krvi pa kaže zmanjšano koncentracijo vitamina C. Skorbut navadno zdravimo z uživanjem visokih odmerkov vitamina C.