Selen

Kot esencialen mikroelement in biološki antioksidant ima selen v našem organizmu izredno pomembno vlogo. Pomaga vzdrževati elastičnost tkiva, sodeluje pri sintezi številnih hormonov, pomaga preprečevati navale vročine in potrtosti v meni, ima pozitivno vlogo pri odpravljanju in preprečevanju prhljaja ter povečuje število semenčic v semenski tekočini in tako izboljšuje moško plodnost

Kot močan antioksidant, selen krepi odpornost organizma in deluje vzajemno z vitaminom E.

Dober naravni vir selena sta morska hrana in piščančje meso. Veliko ga je tudi v kvasu, žitnih zrnih in kalčkih, česnu, čebuli, paradižniku, svežem sadju ter rjavem rižu. Vendar je vsebnost selena v naravnih virih močno variabilna, odvisna predvsem od vsebnosti in razpoložljivosti selena v tleh na katerih so živila pridelana. Veliko rastlinam dostopnega selena vsebujejo tako predvsem nekatera območja v ZDA, Kanadi, osrednji Aziji in Avstraliji. V Evropi je rastlinam dostopnega selena veliko manj.

Zaradi sodobnih pridelovalnih metod, z veliko količino pridelka na majhni obdelovalni površini zemlje, pa so rastline pogosto revne v vsebnosti hranilnih snovi, tudi selena. Če torej hrana, v kateri je praviloma veliko selena, raste na zemlji v kateri je selena malo, zgolj z uživanjem hrane ne bomo zaužili potrebnih količin selena. Zato je selen danes mogoče dobiti tudi v obliki različnih prehrambenih dopolnil.

Kako selen deluje
Selen je izjemno pomembna sestavina številnih telesnih beljakovin in encimov, poleg drugih pa je tudi sestavina encima imenovanega glutation-peroksidaza (GPX).

Glutation-peroksidaza je encim, ki ščiti naše celice pred poškodbami prostih radikalov, velik pomen pa naj bi imel predvsem pri zaščiti celic pred škodljivimi učinki ultravijoličnih žarkov. Pomanjkanje selena lahko za naš organizem predstavlja precejšen problem, predvsem zato, ker se zmanjša aktivnost GPX, kar lahko povzroči številne zdravstvene težave, kot so na primer bolezni srca in ožilja ali razvoj astmatičnih obolenj. Selen omogoča tudi normalno delovanje jeter, sodeluje pri sintezi beljakovin in ščiti organizem pred različnimi težkimi kovinami s katerimi ljudje vsakodnevno obremenjujemo svoje telo. Ker vpliva na delovanje ščitnice in na sintezo ščitničnih hormonov, je dodatno uživanje selena še posebej priporočljivo za starejše ljudi. Pri njih so raziskave pokazale tudi povezavo med nizko stopnjo selena v organizmu in posledično povečano senilnostjo in hitrejšim upadanjem miselnih sposobnosti.

Na splošno velja, da naj bi imele ustrezne količine selena v organizmu zelo koristne učinke na razpoloženje in duševno počutje, predvsem pa naj bi predstavljale varovalni učinek na naše zdravje. Številne študije danes tudi dokazujejo, da naj bi pomanjkanje selena v organizmu povzročalo oslabitev imunskega sistema, medtem ko lahko povečana količina selena v prehrani obrambne mehanizme telesa okrepi.

Naše zdravje pa žal ni odvisno le od delovanja selena, zato je za zdravo počutje priporočljivo uživati dovolj sadja in zelenjave, selen pa kombinirati tudi z drugimi vitamini in minerali. Le uravnotežena prehrana namreč zagotavlja normalno delovanje organizma in učinkovito zaščito pred boleznimi.