Krom

Krom je pomemben element v sledeh, ki v našem organizmu krepi delovanje insulina, znižuje koncentracijo holesterola v krvi in pomaga pri uravnavanju telesne teže. Sodeluje tudi pri sintezi nekaterih beljakovin, potreben pa je predvsem kot nepogrešljiv element pri presnovi sladkorjev oziroma glukoze.

Koncentracija krvnega sladkorja (glukoze) se čez dan nenehno spreminja. Po obroku se zveča, približno dve uri kasneje pa se vrne na prejšnjo raven. Zvečanje koncentracije glukoze v krvi po zaužiti hrani ali pijači spodbudi izločanje insulina, to pa njeno postopno znižanje. Koncentracija glukoze v krvi se zniža tudi med telesno dejavnostjo, saj mišice za energijo uporabljajo glukozo.

Temeljen za uravnavanje ustrezne koncentracije glukoze v krvi je hormon insulin, ki ga po zaužiti hrani ali pijači v kri izloča trebušna slinavka. Insulin omogoča vstop glukoze v telesne celice, kjer se glukoza porabi za energijo ali pa se shrani. Delovanje insulina je močno odvisno od prisotnosti vitaminov in mineralov. Za njegov nastanek sta tako pomembna predvsem vitamin B6 in mineral cink, njegovo učinkovitost in delovanje pa bistveno poveča prisotnost kroma.

Kako krom deluje
Dnevne potrebe kroma znašajo med 50 in 200 µg, njegovo pomanjkanje pa lahko pripelje do nepravilnosti z glukozno toleranco. Naravno se krom nahaja v mnogih zeliščih in začimbah, najbolj bogati z njim pa so črni poper, pivski kvas, gobe, žita ter nekatera zelenjava. S prečiščevanjem žit se odstrani večji delež naravnega kroma, ki se dodatno izgublja tudi z vsako nadaljnjo predelavo hrane. S hrano zato pogosto ne moremo zadovoljiti dnevnih potreb našega organizma po kromu, čemur se lahko izognemo z dodajanjem kroma v obliki prehrambenih dopolnil. Krom se iz našega organizma dodatno izgublja z uživanjem velikih količin sladkorja, kar lahko privede do pomanjkanja kroma in posledično tudi do večjega tveganja za razvoj sladkorne bolezni. Pomanjkanje kroma narašča tudi s starostjo, kar je najbrž povezano z vsesplošnim pomanjkanjem kroma v vsakdanji prehrani.

Dodajanje kroma pomaga izravnati ravnovesje sladkorja v krvi, preprečevati poželenje po sladkorju in preprečiti nenaden upad energije. Krom učinkuje tako, da poveča učinkovitost delovanja insulina, zato se njegova uporaba priporoča predvsem sladkornim bolnikom. Ti lahko ob premišljeni prehrani lažje obvladujejo svojo bolezen, z dodatkom kroma pa se izognejo večjim potrebam po insulinu. Uživanje kroma naj bi ugodno vplivalo tudi na koncentracijo holesterola v krvi. Še več. Z uživanjem kroma naj bi se v krvi zmanjšala koncentracija holesterola in trigliceridov, povečala pa naj bi se raven lipoproteinov visoke gostote (HDL ali “dobri holesterol”).

Ker se med intenzivno športno vadbo povečajo potrebe organizma po energiji in kromu, se dodatno uživanje kroma pogosto priporoča tudi športnikom. Če pade koncentracija kroma v krvi, naj bi se namreč zmanjšala moč mišic in s tem tudi njihova zmogljivost. Raziskave so dokazale, da v nasprotju s tem, dodatno uživanje kroma poveča mišično maso in pospeši izgorevanje maščobnih zalog. Številni atleti zato danes redno uživajo krom, najpogosteje v obliki kromovega pikolinata, ki se smatra za najbolj izkoristljivo obliko kromovih prehrambenih dopolnil.

Veliko pozornost zbuja tudi dejstvo, da uživanje kroma pomaga uravnavati telesno težo, saj hkrati z vplivom na delovanje insulina, krom pomaga uravnavati koncentracijo sladkorja v krvi in stimulira termogenezo. Ker poveča občutljivost telesnih celic na insulin in ker sodeluje tudi pri presnovi beljakovin, se, z uživanjem kroma, v organizmu hitreje porabljajo zaloge maščob in  poveča izgradnja mišične mase, medtem ko se masa organizma na račun izgube maščob pogosto zmanjša.