Kalcij

Kalcij je v telesu nujen za številne telesne funkcije, kot so krčenje mišic, živčna prevodnost in pravilno delovanje številnih encimov.

Kalcij je v telesu nujen za številne telesne funkcije, kot so krčenje mišic, živčna prevodnost in pravilno delovanje številnih encimov.

Kalcij je sestavina številnih živil, največ ga je v mleku in mlečnih izdelkih (sir, jogurt). Nahaja se tudi v ribah, mesu, špinači, soji, ohrovtu, suhih slivah in korenčku, vendar je vsebnost kalcija v teh živilih manjša. Poleg tega, da je kalcij naravna sestavina hrane, je tudi dodan številnim prehrambenim artiklom, npr. pomarančnemu soku.

Kalcij je najpomembnejši gradnik kosti in zob, poleg tega sodeluje tudi v številnih procesih v organizmu. Potreben je za normalno krčenje in sprostitev mišic. Sodeluje pri uravnavanju prepustnosti celičnih membran in prevajanju živčnih impulzov, v procesu strjevanja krvi ter vpliva na normalni ritem srca.  Skupaj z natrijem, kalijem in magnezijem uravnava krvni tlak ter ravnotežje kroženja vode v telesu. Kalcij sodeluje v številnih encimskih reakcijah. Omogoča delovanje imunskega sistema, sodeluje pri tvorbi in delovanju hormonov, ki so vključeni v prebavne reakcije, sodeluje pri metabolizmu energije in maščob ter pri sintezi sline. Na celičnem nivoju kalcij omogoča delitev celic in sodeluje pri transportu hranil in drugih snovi preko celičnih membran.

Znaki pomanjkanja kalcija

Pomanjkanje kalcija je sorazmerno pogosto, zlasti v starosti in v obdobju rasti. Premajhen vnos kalcija skozi daljše obdobje privede predvsem do izgube kostne mase in posledično do osteopenije (predstopnja osteoporoze) in osteoporoze.

Telo vsrka večino kalcija iz prebavil in presežek izloči s sečem. S prehajanjem iz kosti v kri se vzdržuje njegova koncentracija v krvi. Če se iz kosti izloči preveč kalcija, postanejo kosti krhke, razvije se osteoporoza. Nezadostno prehajanje kalcija iz kosti v kri oziroma izločanje le-tega s sečem, pa lahko na drugi strani privede tudi do zmanjšane koncentracije kalcija v krvi.

Dodatke kalcija  priporočamo predvsem:

  • otrokom in mladostnikom (še posebej tistim, ki s hrano zaužijejo premalo kalcija dnevno)
  • nosečim in doječim materam
  • starejšim osebam
  • osebam, ki se morajo zaradi kakršnegakoli vzroka izogibati uživanju mleka in mlečnih izdelkov
  • dekletom in ženam v času menstruacije za preprečevanje menstrualnih krčev
  • pri  osteoporozi
  • pri težavah z zobmi
  • pri mišičnih krčih
  • pri srčnih obolenjih

Viri:

  • PDR for Nutritional supplements
  • knjiga Encyclopedia of Nutritional supplements